fotografia w świetle zastanym - pamiętaj o statywie - poradyfotografa.p

Jak fotografować rodzinę w czasie świąt?

Jeśli chcesz, aby Twoje zdjęcia z tegorocznych świąt były zdecydowanie lepsze – przeczytaj. Niezależnie od tego, czy kupiłeś sobie lepszy aparat np. lustrzankę, czy też pstrykasz małym automatycznym aparacikiem, MOŻESZ ZROBIĆ LEPSZE ZDJĘCIA. To fotograf (czyli Ty) decyduje o tym co, jak i gdzie zostanie utrwalone na fotografii. Przeczytaj i zastosuj – to łatwe!

Jeśli jesteś zaawansowanym fotografem prawdopodobnie możesz dalej nie czytać.

1. Unikaj ustawiania osób i sterowania akcją

Jesteś reporterem, nie powinieneś mieć wpływu na bieg wydarzeń tylko je dokumentować. Zrób dwa lub trzy zdjęcia, aby przyzwyczaić obecnych do tego, że będą robione fotki. Potem staraj się nie angażować w 100% w akcję, bądź czujnym obserwatorem. Kolejne fotki nie zrobią już takiego wrażenia na obecnych. Po prostu pstrykaj wtedy, kiedy coś będzie się działo. 2. Nie wszyscy muszą się uśmiechać

Każdy z nas ma swój naturalny wyraz twarzy. Niestety bardzo trudno go uchwycić na zdjęciu, ponieważ często robimy grymasy. Grymas może być wywołany zadowoleniem lub niezadowoleniem. Obserwuj jak zachowuje się osoba, której chcesz zrobić zdjęcie, kiedy będzie np. słuchać lub w skupieniu oglądać prezenty, jego lub jej twarz będzie bardziej naturalna. Zrób kilka powtórek. Czasem zawodzi nas refleks.

3. Nie rób zdjęć od tyłu

Jeśli większość osób jest odwrócona plecami do Ciebie, to takie ujęcie nie będzie się podobało. Staraj się być przed fotografowanymi. Najlepiej nieco z boku.

4. Zwróć uwage na tło

Tło to niezwykle ważny elemet fotografii. Jeśli zawiera zbyt wiele elementów, będzie odciągało wzrok widza od osoby, którą fotografujemy. Popatrz, czy w tle nie ma bałaganu. Staraj się tak ustawić, aby elementy tła nie kolidowały z obiektem. Bywa, że fotografuje się pana domu pod porożem jelenia, którego kiedyś ustrzelił. Z pewnością nie będzie zadowolony z takiego ujęcia.

5. Nie za blisko

Nie podchodź za blisko do portretowanej osoby. Fotografia z odległości mniejszej niż 1,5 metra rodzi niebezpieczeństwo powstania beczkowatych zniekształceń. Przecież nie chcesz, aby portretowana osoba była na zdjęciu grubsza niż w rzeczywistości.

6. Odpowiedni punkt widzenia

Fotografowanie ludzi z góry sprawia, że wyglądają na niższych, poddanych, podwładnych itp. Z kolei fotografowanie z dołu powoduje efekt powiększenia. Człowiek portretowany w ten sposób jest wyższy, bardziej władczy, mniej kontaktowy. Tak więc należy starać się fotografować osoby siedzące z poziomu ich oczu ew ust, natomiast osoby stojące – na poziomie ich klatki piersiowej.

7. Portrety w pionie

Jeśli robisz portret jednej osobie, warto wykorzystać format pionowy – tak jak u fotografa dla zdjęć legitymacyjnych. Nie bój się przekręcić aparat o 90 stopni w lewo lub w prawo. Czasem też ciekawie wyglądają zdjęcia ukośne. Staraj się nie kadrować za ciasno, zostaw trochę miejsca z każdej strony.

8. Zbiorowe zdjęcie, statyw, samowyzwalacz

Często na rodzinnych spotkaniach fotograf jest jednym z gości. Warto, aby był również na zbiorowym zdjęciu. Jeśli masz statyw, koniecznie użyj go. Jeśli nie masz, postaw aparat na stole, krześle, telewizorze (zachowując oczywiście opisywaną wysokość) i włącz samowyzwalacz. Zobacz już dzisiaj jak włączyć samowyzwalacz oraz ile czasu masz na przemieszczenie się przed uruchomieniem migawki.

9. Nie w czasie jedzenia

Tylko osoby występujące w reklamie żywności wyglądają na zdjęciach dobrze jedząc. Unikaj takich sytuacji.

10. Dzieci są zawsze naturalne

Dzieci to najwdzięczniejszy obiekt dla fotografa portrecisty i reportera. Wdzięczny, ale trudny ze względu na szybkość przemieszczania. Nie zrażaj się, zrób jeśli trzeba kilkanaście podobnych ujęć. Pamiętaj, że musisz przyklęknąć lub usiąść na ziemi, aby fotografować na poziomie twarzy dziecka. To ważne.

11. Wykorzystaj atrybuty świąt

Wkomponuj w swoje ujęcia, wszelkiego rodzaju ozdoby, atrybuty świąt (choinka, bąbki, opłatek, czapka mikołaja). W ten sposób uchwycisz klimat i sprawisz, że zostaną one umieszczone w czasie.

DLA BARDZIEJ AMBITNYCH

 

12. Trochę o przysłonie

To ona sprawia, że oglądający gotowe zdjęcie patrzą na to co chciałeś sfotografować. Niestety też przysłona może ograniczać nasze możliwości. kiedy robimy zdjęcie portretowe przysłona powinna mieć jak najmniejszą wartość (2-4). Oznacza to, że otwór przysłony będzie duży, a co za tym idzie na matrycę trafi sporo światła. Dzięki temu może udać się zdjęcie w świetle zastanym. Niestety słabsze aparaty mają możliwość fotografowania dopiero od wartości 4,5. Jeśli interesują Cię tego typu zdjęcia to dobrym rozwiązaniem jest zakup lustrzanki. Przy zdjęciach zbiorowych, korzystna jest jak największa wartośc przysłony 8-11. To z kolei sprawia, że przeważnie musimy korzystać z lampy błyskowej.

13. Wyłącz lampę błyskową

Każdy, nawet najtańszy aparat z wbudowaną lampą błyskową, ma możliwość wyłączenia tej lampy. Wystarczy przeczytać o tym w instrukcji obsługi. Najczęściej taka funkcja oznaczona jest przekreślonym znakiem pioruna. Dlaczego proponuję Ci wyłączenie lampy? Ponieważ świeci ona na wprost, w stronę osoby fotografowanej. To powoduje, że jest nadmiernie oświetlona i spłaszczona. Natomiast tło ze względu na małą moc lampy jest niedoświetlone. Oczywiście nie zawsze jest tak jasno, że możesz wyłączyć lampę błyskową. Jeśli masz wątpliwości przełącz lampę w tryb automatyczny. Ale możesz zaryzykować i zrobić zdjęcie próbne. Jeśli wyjdzie za ciemno – włącz lampę. Jeśli robisz zdjęcie wieczorem w pomieszczeniu, to warto spróbować wykorzystać światło zastane. Jeśli włączysz wszystkie żarówki w pomieszczeniu i ustawisz w menu aparatu wyższą czułość tzn. 400-800 ISO to być może uzyskasz zadowalający efekt. Oczywiście nic na siłę, ponieważ tańsze aparaty przy takiej czułości robią fotki, które nie nadają się do oglądania nawet w małym formacie. Mają zbyt duże „ziarno”.

Powodzenia, wspaniałych zdjęć rodzinnych i przede wszystkich Wspaniałych Rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia – Niech na prawdę Chrystus narodzi się w nas.

PS. No i pochwal się swoimi fotkami tutaj w komentarzu.