Jak ustawić ekspozycję w ciemnym kościele

Jaki obiektyw do zdjęć ślubnych w kościele?

 

Kiedy zaczynałem swoją przygodę z fotografią ślubną, nie miałem doświadczenia w doborze obiektywów. Ponieważ lubię fotografować z teleobiektywem, to pomyślałem sobie, że dobrym rozwiązaniem będzie posiadanie dwóch zoomów.
Kupiłem więc dwa obiektywy które łącznie umożliwiały zrobienie zarówno szerokich ujęć i dobrych zbliżeń: szerokokątny  NIKKOR 28-70 mm f/3.5-4.5 oraz teleobiektyw NIKKOR 70-300 mm f/4.5-5.6 . Jak się okazało już na pierwszym ślubie obydwa były nieużyteczne.

* Uwaga! Zdjęcia do tego artykułu pokazane są bez obróbki (prosto z puszki).
Zostały dobrane tak aby zilustrować artykuł i pokazać źle dobrane parametry
oraz proces prawidłowego ustawienia ekspozycji.

Czemu obiektyw, którego światłosiła wynosi f/4.5 nie nadaje się?

Obydwa te obiektywy są zbyt „ciemne”. Przy zdjęciach, obiektywem, którego liczba przysłony (światłosiła) wynosi powyżej f/2.8 musimy w pomieszczeniach korzystać z czułości powyżej 800ISO i czasów dłuższych niż 1/60 sekundy. To niestety praktycznie wyklucza ich wykorzystanie w fotografii ślubnej.  O ile zakres ogniskowych pierwszego obiektywu był „prawie” do zaakceptowania, o tyle jego jasność nie. Natomiast teleobiektyw świetnie sprawdza się w plenerowej fotografii portretowej i ślubnej. Ma piękny bokeh i dobry autofocus. Koniec końców musiałem sprzedać obydwa obiektywy i kupić taki, który umożliwił wykonywanie zawodu fotografa ślubnego.

Jakim obiektywem można wykonać większość zdjęć ślubnych?

Zacząłem pytać i szukać wśród znajomych, a także na forum NIKONa , gdzie zacząłem się trochę udzielać nie tylko pisząc, ale także uczestnicząc w plenerach i sesjach studyjnych. Wybór padł na stosunkowo tani obiektyw Tamron 17-50 f/2.8 . Kiedy kupowałem ten obiektyw miałem body NIKON D80. Matryca pozwala na w miarę dobre odzwierciedlenie kolorów przy maksimum czułości 800ISO. Przy wyższej czułości kolory stają się nienaturalne.

Tym obiektywem mogę robić zdjęcia w małych pomieszczeniach podczas przygotowań i błogosławieństwa bo kąt widzenia jest wystarczający. Minimalna liczba przysłony, stała dla całego zakresu, pozwala na dobre zdjęcia w jasnych kościołach bez lampy błyskowej (z NIKON D300s). W ciemnych kościołach używam lampy błyskowej do doświetlenia.

Wadą tego obiektywu, a raczej jego ograniczeniem, jest ogniskowa 50 mm. To za mało, aby zrobić zbliżenie. Dlatego muszę być dosyć blisko młodej pary, a zdjęcia z zakładania obrączek kadruję w postprodukcji (crop).

Jak uzyskać efekt jasnego tła w ciemnym kościele?

Jeden z moich klientów, który zakupił mój kurs na DVD „Expert Fotograf Ślubny – Scenariusze” napisał do mnie takiego e-maila:

lista zdjęć ślubnych fotografowanie w dniu ślubu scenariusz ślubu fotograf[…] Będąc na Weselu u kolegi Pan Fotograf robił zdjęcia i Filmował Uroczystość. z oddali obserwowałem co i jak
Bardzo byłem zachwycony jakością zdjęć w kościele choć Kościół był dosyć ciemny. Sala w stylu starej Karczmy  ciemna i bardzo duża zdjęcia z sali rewelacja  dobrze wyostrzone a tylny plan jakby się uśmiechał dosyć jasny i ładniejszy niż wyglądał w danej chwili.
Ciekawi mnie jak uzyskać porównywalne wyniki […]

Józef

Rozwiązanie jest proste, chociaż nie zawsze możliwe do zrealizowania. Jasne tło to takie, które zostało sfotografowane z odpowiednią ekspozycją. Co to dokładnie znaczy (dla mniej wtajemniczonych)? To znaczy, że ustawiliśmy w swoim aparacie takie parametry: czułości, otworu przysłony i czasu naświetlania, że szczegóły tła są widoczne na zdjęciu. Odpowiednia kombinacja tych parametrów zawsze istnieje (chyba, że mamy do czynienia z całkowicie czarnym tłem).

Aby odpowiednio ustawić moc lampy błyskowej należy dopasować ją do ekspozycji na podstawie światła zastanego

Przed rozpoczęciem uroczystości wykonałem zdjęcia próbne. Tutaj światło lampy jest odpowiednio dopasowane w stosunku do światła padającego z prawej strony z witraży. Parametry: ISO 640, 1/125s, f/8, TTL BL -1/3 EV, NIKON D300s, Tamron 17-50mm f/2.8, SB-800

Jak ustawić właściwe parametry ekspozycji w kościele?

Kościoły, zwłaszcza małe i stare stanowią duże wyzwanie dla fotografa ślubnego. Dlaczego akurat dla „ślubnego”? Dlatego, że fotograf ślubny fotografuje nie tylko wnętrze budynku, ale przede wszystkim ludzi. Fotografowanie ludzi to albo ukazywanie ich w ruchu, albo zatrzymanych „zamrożonych”. Ślubne zdjęcia należą do tej drugiej kategorii, bo pokazujemy wszystkie szczegóły postaci.

Należy najpierw ustawić w aparacie punktowy pomiar światła. Następnie, najlepiej w trybie z preselekcją czasu wykonać próbne zdjęcie kierując pomiar światła na przestrzeń za parą młodych. Jeśli ta przestrzeń to ściana z witrażami, to najlepiej mierzyć światło poniżej tych witraży. Tak zrobiona fotografia pokaże szczegóły ścian, czyli stosunkowo jasne tło. Niestety witraże będą bardzo jasnymi plamami na zdjęciu. Czas otwarcia migawki nie powinien być dłuższy niż 1/125s. To zapewni nam w większości przypadków nieporuszone postacie.

Krok po kroku - kurs dla fotografów ślubnych - od czego zacząć aż do technik zaawansowanych.

Czy młodą parę można fotografować z czasem mniejszym niż 1/60 sekundy?

W praktyce często trzeba korzystać z czasów 1/60s, a nawet 1/20s. Jednak wtedy musimy wybrać moment, w którym postacie (główne) się nie poruszają (najczęściej młoda para stoi lub siedzi). Dobrze jest kontrolować zrobione ujęcia powiększając je na wyświetlaczu aparatu.

Czułość powinna być ustawiona na jak najmniejszą wartość. Dla mojego NIKONa D300s stosuję najczęściej 400 ISO do 800 ISO. Musisz doświadczalnie stwierdzić jaka czułość dla Twojego aparatu jest akceptowalna. Pamiętaj o tym, że im ciemniej, tym mniej realistycznie oddawane są kolory oraz coraz bardziej widoczne jest ziarno.

Teraz musimy zdecydować, czy światło padające z okien i lamp za fotografem, jest wystarczające do oświetlenia postaci. Robimy zdjęcie próbne. Dużo zależy od tego jak kadrujemy. Jeśli na przykład głowy postaci będą na tle witraży, to przepalone plamy spowodują optyczne zmniejszenie głów i zatarcie szczegółów. Wygląda to fatalnie, dlatego najlepiej nie kadruj w ten sposób. Jeśli jednak musisz, to trzeba będzie ustawić ekspozycję właśnie na witraże, a nie na ścianę pod nimi. Wtedy szczegóły witraży będą widoczne. Także odwzorowanie szczegółów twarzy i głów państwa młodych będzie odpowiednie.

Zdjęcie ślubne wykonane przy świetle zastanym bez lampy błyskowej.

zdjęcie bez obróbki, prosto z karty aparatu: NIKON D300s, Tamron 17-50mm f/2.8, ISO 640, 1/125s, f/2.8, bez lampy błyskowej.

Kiedy fotografujemy wchodzącą do kościoła parę z odległości kilkunastu metrów, nie ma sensu używać lampy błyskowej. Poprawnie ustawiona ekspozycja umożliwia poprawnienie kontrastu i właściwego balansu bieli podczas obróbki w Photoshop.

Jak fotografując z lampą błyskową doświetlić młodą parę w kościele ?

Najczęściej muszę korzystać z lampy błyskowej, która uwypukli pierwszy plan, czyli postacie. To stanowi jednak duże ryzyko uzyskania efektu sztuczności. Jeśli zbyt mocno doświetlimy postacie lampą błyskową, wtedy będą one wyraźnie odcinały się od tła. Dochodzi tutaj także problem innej barwy światła lampy w stosunku do zastanego.

Lampę błyskową musimy skierować:

  • albo pionowo w górę, ale koniecznie z „mydelniczką” czyli nakładką rozpraszającą
  • albo pod kątem większym niż 45 stopni w stosunku do poziomu, a mniejszym niż pion, ale z wysuniętym odbłyśnikiem.

Niektórzy fotografowie zakładają na palnik lampy zrobioną ze zwykłego białego bristolu mini-blendę (działa świetnie, wygląda nieprofesjonalnie).

Jak prawidłowo ustawić kierunek świecenia flesza w czasie przysięgi małżeńskiej w kościele?

Na zdjęciu z lewej światło lampy rozkłada się prawie równomiernie na obydwu postaciach i doświetla plan pierwszy. Na zdjęciu z prawej światło jest kierowane przez odbłyśnik ustawiony zbyt wysoko i obejmuje tylko głowy postaci.

Jak widzisz z powyższego, niewiele światła dotrze do postaci, a jeszcze musimy zadbać, aby całe były doświetlone równomiernie.

Tak po krótce wygląda właściwe ustawienie ekspozycji podczas ślubu w kościele. Oczywiście w ten sam sposób należy postępować w sali weselnej. Tam jednak mamy do czynienia z jeszcze mniejszą ilością światła. Jak sobie z tym radzić napiszę w kolejnym artykule.

Marek Kloska fotograf ślubny autor bloga PoradyFotografa.plMarek Kloska fotografuje od przeszło 20 lat. Cyfrowa Fotografia ślubna to jego pasja od kilku lat. Swoimi doświadczeniami chętnie dzieli się na blogach oraz tworząc kursy multimedialne dostępne na stronie www.fotofree.pl . Prowadzi także szkolenia z dziedziny fotografii, marketingu, informatyki.
Katolik, szczęśliwy mąż i ojciec czworga dzieci.

Jeśli te porady pomogły Ci – koniecznie NAPISZ KOMENTARZ

A może się z nimi nie zgadzasz? Napisz i podyskutujemy.

Marek Kloska